Douglas DC-3: En flyvende legende |
 |
Flytypen er en
af historiens mest legendariske. Civilt som DC-3 og militært under
navnet C-47, Dakota, har flytypen siden 1935 fløjet enhver form for
transport overalt på jorden. Flyet, som foreningen arbejder på at
bevare, fejrer 75 års jubilæum her i 2019, og det er bestemt ingen
kedelig tilværelse det har ført. DC 3'en er bygget på Douglas
fabrikken i Long Beach, Californien. Flyet var nr. 3406 på
samlebåndet ud af over 10.000 stk. produceret i U.S.A. Det blev
færdigmonteret 3 april 1944 og leveret til U.S. Army Air Force. I
1945 overtog det norske flyvevåben flyet, men lod det allerede
efterfølgende år overgå til Det Norske Luftfartsselskab, der senere
i 1946 indgik i Scandinavian Airlines System. Som trafikfly var
flyet registreret som "LN-IAT" og bar navnet "Terje Viking". I 1953
købte det danske flyvevåben "Terje Viking" og med den militære
registrering "K-682" fløj det herefter i 29 år ud af Flyvestation
Værløse. |
K-682 hørte
hjemme i lufttransporteskadrillen (ESK 721) og sidste flyvning i
flyvevåben regi fandt sted 30 juli 1982. Forsvarsministeriet
besluttede herefter, at K-682 skulle anvendes til museale formål,
hvorfor flyet blev afgivet til Tøjhusmuseet. På grund af manglende
egnede opbevaringsfaciliteter og i erkendelse af, at et fly bevares
bedre ved at holdes flyvende end ved at stå uvirksomt på jorden
udendørs, blev K-682 i december 1984 ved daværende kulturminister
Mimi Stilling Jacobsens aktive medvirken overdraget til
Bohnstedt-Petersen AS, der som ny ejer af K-682 var forpligtet til
at holde flyet flyvedygtigt. K-682 blev civilt registreret som
"OY-BPB" og anvendt som firmafly, men deltog også i "Åbent Hus"
arrangementer ved flyvevåbnet, veteranflystævner m.v.. I juni 1992
blev flyet tilbageført til Tøjhusmuseet og er nu overdraget til
Foreningen For Flyvende Museumsfly, der også har forpligtet sig til
at holde det flyvedygtigt. |
Flyets data |
Motorer |
 |
 |
Fabrikat |
Douglas |
Fabrikat |
Pratt & Whitney |
Model |
C-47A (DC-3) |
Model |
Twin Wasp (R1830-92) |
Byggeår |
1944 |
Type |
2-rækket stjernemotor |
Serie nr. |
20019 |
Cylinderantal |
14 |
Sted |
Long Beach, Californien |
Slagvolumen |
1830 kubiktommer (ca. 30 L) |
Længde |
19,65 m |
Hestekræfter |
2 x 1200 bhk (Take off) |
Spændvidde |
29,26 m |
Brændstof |
Benzin, oktan 100 LL |
Højde |
5,16 m |
Propeller |
Maks. vægt |
11.900 kg |
Fabrikat |
Hamilton Standard |
March hastighed |
ca. 260 km/t |
Model |
23E50 |
Antal passagerer |
19 |
Type |
3-bladet Constant speed |
Besætning |
3 |
|
|
- 03-04-1944 Roll out fra fabrikken i Long Beach.
- 09-04-1944 Overtaget af USAAF.
- 14-04-1944 TCC, Baer Field, Indiana.
- 29-08-1944 805. Base Unit, George Field, Illinois.
- 26-04-1945 Forlod George Field via Nashville, Tenn. fløjet til
Montreal, Canada.
- 24-05-1945 Leveret til Royal Norwegian Air Force (RNAF) under
"Lend and Lease"
Anvendt af RNAF med registrering X indtil juni 1946 hvorefter leased fra RNAF til Det
Norske Luftfartselskab, DNL (The Norwegian Air Lines).
- 16-10-1946 Registeret LN-IAT og navngivet "Nordtind".
- 18-10-1946 Begyndte ruteflyvning.
- 20-10-1948 Malet i Scandinavian Airlines System farver.
Beholdt reg. LN-IAT, men omdøbt "Terje Viking"
- 15-12-1948 Købt af DNL fra RNAF - til en pris af 125.000,-
norske kroner.
- 08-02-1951 Overtaget af SAS.
- 30-07-1953 Sidste ruteflyvning for SAS.
- 16-09-1953 Slettet fra det norske register.
- 01-10-1953 Købt af Flyvevåbnet, Royal Danish Air Force (RDAF)
fra SAS - pris 588.200,- danske kroner. Tildelt RDAF registrering 68-682.
- 01-01-1954 Til ESK 721 (Eskadrille 721)
- 02-01-1955 Malet i camouflage farver grå-grøn-blå.
- 15-12-1960 Registreret K-682. Radio call sign: OV-JBM
- 09-12-1966 Bemaling ændret til "VIP-farver": Hvid top, to
tynde sorte sidestriber, sølvfarvet bund, orange markeringer
på næse, hale og vingespidser.
- 30-07-1982 Sidste flyvning for Flyvevåbnet (RDAF).
Overdraget til Tøjhusmuseet.
- 06-08-1982 Opbevaret på Flyvestation Værløse.
- 03-03-1983 Leaset af Bohnstedt-Petersen A/S.
- 31-10-1983 Retur til opbevaring.
- 21-02-1985 Udlånt til Bohnstedt-Petersen A/S som OY-BPB.
Stadig i flyvevåbnets farver, dog med de orange farver delvis
overmalet. Fortrinsvis i anvendelse som firmafly, men også
deltager i flyvestævner.
- 25-06-1992 Udlånt til Foreningen for Flyvende Museumsfly.
- 19-04-1996 Malet i originale SAS farver som "Arv Viking" i
anledning af SAS 50 års jubilæum.
- 28-08-1996 Ny nr. 2 motor. Flyet havde på dette tidspunkt
fløjet omkring 21000 timer.
- Forår 1998: Den originale VIP bemaling som i Flyvevåbnet anno
1966 genindført. Ny nr. 1 motor.
- Forår 2001: Motor nr. 43-144458 ankom retur fra
hovedrenovering i USA.
- 2004: 60 års fødselsdag og stadig flyvedygtig
bl.a. med deltagelse i 60 årsdagen for Operation Market Garden.
- Efterår 2007: Flyvestation Værløse lukker og OY-BPB flytter til Roskilde Lufthavn.
- Juli 2008: Motor nr. CP364299 monteret som ny nr. 2 motor.
- Oktober 2008: Nyindkøbt motor nr. CP359676 ankom fra USA.
- 2014: 70 års fødselsdag. Deltager i fejring af 70 års dagen for D-Day ved formationsflyvning fra England til Normadiets kyst.
- Efterår 2015: Motor nr. CP359676 monteret som ny nr. 1 motor.
- Sommer 2016: Motor 1 udskiftet med nyindkøbt motor nr. CP364409.
- 15-11-2018 Overtaget af Foreningen for Flyvende Museumsfly.
- 11-08-2020 Overtaget af DC-3 Vennerne.
|
|