Douglas DC-3: En flyvende legende
OY-BPB 2001
Flytypen er en af historiens mest legendariske. Civilt som DC-3 og militært under navnet C-47, Dakota, har flytypen siden 1935 fløjet enhver form for transport overalt på jorden. Flyet, som foreningen arbejder på at bevare, fejrer 75 års jubilæum her i 2019, og det er bestemt ingen kedelig tilværelse det har ført. DC 3'en er bygget på Douglas fabrikken i Long Beach, Californien. Flyet var nr. 3406 på samlebåndet ud af over 10.000 stk. produceret i U.S.A. Det blev færdigmonteret 3 april 1944 og leveret til U.S. Army Air Force. I 1945 overtog det norske flyvevåben flyet, men lod det allerede efterfølgende år overgå til Det Norske Luftfartsselskab, der senere i 1946 indgik i Scandinavian Airlines System. Som trafikfly var flyet registreret som "LN-IAT" og bar navnet "Terje Viking". I 1953 købte det danske flyvevåben "Terje Viking" og med den militære registrering "K-682" fløj det herefter i 29 år ud af Flyvestation Værløse. K-682 hørte hjemme i lufttransporteskadrillen (ESK 721) og sidste flyvning i flyvevåben regi fandt sted 30 juli 1982. Forsvarsministeriet besluttede herefter, at K-682 skulle anvendes til museale formål, hvorfor flyet blev afgivet til Tøjhusmuseet. På grund af manglende egnede opbevaringsfaciliteter og i erkendelse af, at et fly bevares bedre ved at holdes flyvende end ved at stå uvirksomt på jorden udendørs, blev K-682 i december 1984 ved daværende kulturminister Mimi Stilling Jacobsens aktive medvirken overdraget til Bohnstedt-Petersen AS, der som ny ejer af K-682 var forpligtet til at holde flyet flyvedygtigt. K-682 blev civilt registreret som "OY-BPB" og anvendt som firmafly, men deltog også i "Åbent Hus" arrangementer ved flyvevåbnet, veteranflystævner m.v.. I juni 1992 blev flyet tilbageført til Tøjhusmuseet og er nu overdraget til Foreningen For Flyvende Museumsfly, der også har forpligtet sig til at holde det flyvedygtigt.
Tekniske data
Flyets data Motorer
DC-3 tegning 14 cylindret DC-3 motor
Fabrikat Douglas Fabrikat Pratt & Whitney
Model C-47A (DC-3) Model Twin Wasp (R1830-92)
Byggeår 1944 Type 2-rækket stjernemotor
Serie nr. 20019 Cylinderantal 14
Sted Long Beach, Californien Slagvolumen 1830 kubiktommer (ca. 30 L)
Længde 19,65 m Hestekræfter 2 x 1200 bhk (Take off)
Spændvidde 29,26 m Brændstof Benzin, oktan 100 LL
Højde 5,16 m Propeller
Maks. vægt 11.900 kg Fabrikat Hamilton Standard
March hastighed ca. 260 km/t Model 23E50
Antal passagerer 19 Type 3-bladet Constant speed
Besætning 3    
Historik for OY-BPB
  • 03-04-1944 Roll out fra fabrikken i Long Beach.
  • 09-04-1944 Overtaget af USAAF.
  • 14-04-1944 TCC, Baer Field, Indiana.
  • 29-08-1944 805. Base Unit, George Field, Illinois.
  • 26-04-1945 Forlod George Field via Nashville, Tenn. fløjet til Montreal, Canada.
  • 24-05-1945 Leveret til Royal Norwegian Air Force (RNAF) under "Lend and Lease"
    Anvendt af RNAF med registrering X indtil juni 1946 hvorefter leased fra RNAF til Det Norske Luftfartselskab, DNL (The Norwegian Air Lines).
  • 16-10-1946 Registeret LN-IAT og navngivet "Nordtind".
  • 18-10-1946 Begyndte ruteflyvning.
  • 20-10-1948 Malet i Scandinavian Airlines System farver. Beholdt reg. LN-IAT, men omdøbt "Terje Viking"
  • 15-12-1948 Købt af DNL fra RNAF - til en pris af 125.000,- norske kroner.
  • 08-02-1951 Overtaget af SAS.
  • 30-07-1953 Sidste ruteflyvning for SAS.
  • 16-09-1953 Slettet fra det norske register.
  • 01-10-1953 Købt af Flyvevåbnet, Royal Danish Air Force (RDAF) fra SAS - pris 588.200,- danske kroner. Tildelt RDAF registrering 68-682.
  • 01-01-1954 Til ESK 721 (Eskadrille 721)
  • 02-01-1955 Malet i camouflage farver grå-grøn-blå.
  • 15-12-1960 Registreret K-682. Radio call sign: OV-JBM
  • 09-12-1966 Bemaling ændret til "VIP-farver": Hvid top, to tynde sorte sidestriber, sølvfarvet bund, orange  markeringer på næse, hale og vingespidser.
  • 30-07-1982 Sidste flyvning for Flyvevåbnet (RDAF).
    Overdraget til Tøjhusmuseet.
  • 06-08-1982 Opbevaret på Flyvestation Værløse.
  • 03-03-1983 Leaset af Bohnstedt-Petersen A/S.
  • 31-10-1983 Retur til opbevaring.
  • 21-02-1985 Udlånt til Bohnstedt-Petersen A/S som OY-BPB. Stadig i flyvevåbnets farver, dog med de orange farver delvis overmalet. Fortrinsvis i anvendelse som firmafly, men også deltager i flyvestævner.
  • 25-06-1992 Udlånt til Foreningen for Flyvende Museumsfly.
  • 19-04-1996 Malet i originale SAS farver som "Arv Viking" i anledning af SAS 50 års jubilæum.
  • 28-08-1996 Ny nr. 2 motor. Flyet havde på dette tidspunkt fløjet omkring 21000 timer.
  • Forår 1998: Den originale VIP bemaling som i Flyvevåbnet anno 1966 genindført. Ny nr. 1 motor.
  • Forår 2001: Motor nr. 43-144458 ankom retur fra hovedrenovering i USA.
  • 2004: 60 års fødselsdag og stadig flyvedygtig bl.a. med deltagelse i 60 årsdagen for Operation Market Garden.
  • Efterår 2007: Flyvestation Værløse lukker og OY-BPB flytter til Roskilde Lufthavn.
  • Juli 2008: Motor nr. CP364299 monteret som ny nr. 2 motor.
  • Oktober 2008: Nyindkøbt motor nr. CP359676 ankom fra USA.
  • 2014: 70 års fødselsdag. Deltager i fejring af 70 års dagen for D-Day ved formationsflyvning fra England til Normadiets kyst.
  • Efterår 2015: Motor nr. CP359676 monteret som ny nr. 1 motor.
  • Sommer 2016: Motor 1 udskiftet med nyindkøbt motor nr. CP364409.
  • 15-11-2018 Overtaget af Foreningen for Flyvende Museumsfly.
  • 11-08-2020 Overtaget af DC-3 Vennerne.
Til startsiden Opdateret 25-08-2020 Til toppen af denne side