OY-BPB data

Douglas DC-3 – en flyvende legende

Flytypen er en af historiens mest legendariske. Civilt som DC-3 og militært under navnet C-47 Dakota, har flytypen siden 1935 fløjet enhver form for transport overalt på jorden.

Flyet, som foreningen arbejder på at bevare, er en C-47A, og det er bestemt ingen kedelig tilværelse det har ført. Det blev bygget på Douglas fabrikken i Long Beach, Californien, og det var nr. 3406 på samlebåndet ud af over 10.000 stk. produceret i U.S.A. Det blev færdigmonteret 3. april 1944 og leveret til U.S. Army Air Force. I 1945 overtog det norske flyvevåben flyet, men lod det allerede i 1946 overgå til Det Norske Luftfartsselskab, DNL, der senere indgik i Scandinavian Airlines System, SAS.

Som trafikfly var flyet registreret som “LN-IAT” og bar navnet “Terje Viking”. I 1953 købte det danske flyvevåben “Terje Viking” og med den militære registrering “K-682” fløj det herefter i 29 år ud af Flyvestation Værløse.

K-682 hørte hjemme i lufttransporteskadrille ESK 721, og sidste flyvning i flyvevåbenregi fandt sted 30. juli 1982. Forsvarsministeriet besluttede herefter, at K-682 skulle anvendes til museale formål, hvorfor flyet blev afgivet til Tøjhusmuseet. På grund af manglende egnede opbevaringsfaciliteter og i erkendelse af, at et fly bevares bedre ved at holdes flyvende end ved at stå uvirksomt på jorden udendørs, blev K-682 i december 1984, ved daværende kulturminister Mimi Stilling Jacobsens aktive medvirken, overdraget til Bohnstedt-Petersen A/S, der som ny ejer af K-682 var forpligtet til at holde flyet flyvedygtigt. K-682 blev civilt registreret som “OY-BPB” (en lille sjov hentydning til firmaets produkt: Bohnstedt-Petersen Biler) og anvendt som firmafly. Det deltog også i “Åbent Hus”-arrangementer ved flyvevåbnet og veteranflystævner m.m.

I juni 1992 blev flyet tilbageført til Tøjhusmuseet og blev derefter udlånt til Foreningen For Flyvende Museumsfly, der også forpligtede sig til at holde det flyvedygtigt. I 2018 gik de 2 foreninger ogTøjhusmuseet i dialog om flyets fremtid. Museet havde stadig ikke faciliteter til eller interesse i at udstille flyet, og OY-BPB blev permanent overdraget til Foreningen For Flyvende Museumsfly. I 2020 blev OY-BPB overdraget til DC-3 Vennerne.

Tekniske specifikationer

Tekniske specifikationer

OY-BPB’s historik

  • 03-04-1944 Roll out fra fabrikken i Long Beach.
  • 09-04-1944 Overtaget af USAAF.
  • 14-04-1944 TCC, Baer Field, Indiana.
  • 29-08-1944 805. Base Unit, George Field, Illinois.
  • 26-04-1945 Forlod George Field via Nashville, Tenn. fløjet til Montreal, Canada.
  • 24-05-1945 Leveret til Royal Norwegian Air Force (RNAF) under “Lend and Lease”
  • Anvendt af RNAF med registrering X indtil juni 1946 hvorefter leased fra RNAF til Det Norske Luftfartselskab, DNL (The Norwegian Air Lines).
  • 16-10-1946 Registeret LN-IAT og navngivet “Nordtind”.
  • 18-10-1946 Begyndte ruteflyvning.
  • 20-10-1948 Malet i Scandinavian Airlines System farver. Beholdt reg. LN-IAT, men omdøbt “Terje Viking”
  • 15-12-1948 Købt af DNL fra RNAF – til en pris af 125.000,- norske kroner.
  • 08-02-1951 Overtaget af SAS.
  • 30-07-1953 Sidste ruteflyvning for SAS.
  • 16-09-1953 Slettet fra det norske register.
  • 01-10-1953 Købt af Flyvevåbnet, Royal Danish Air Force (RDAF) fra SAS – pris 588.200,- danske kroner. Tildelt RDAF registrering 68-682.
  • 01-01-1954 Til ESK 721 (Eskadrille 721)
  • 02-01-1955 Malet i camouflage farver grå-grøn-blå.
  • 15-12-1960 Registreret K-682. Radio call sign: OV-JBM
  • 09-12-1966 Bemaling ændret til “VIP-farver”: Hvid top, to tynde sorte sidestriber, sølvfarvet bund, orange  markeringer på næse, hale og vingespidser.
  • 30-07-1982 Sidste flyvning for Flyvevåbnet (RDAF).
  • Overdraget til Tøjhusmuseet.
  • 06-08-1982 Opbevaret på Flyvestation Værløse.
  • 03-03-1983 Leaset af Bohnstedt-Petersen A/S.
  • 31-10-1983 Retur til opbevaring.
  • 21-02-1985 Udlånt til Bohnstedt-Petersen A/S som OY-BPB. Stadig i flyvevåbnets farver, dog med de orange farver delvis overmalet. Fortrinsvis i anvendelse som firmafly, men også deltager i flyvestævner.
  • 08-06-1992 Retur til Tøjhusmuseet.
  • 09-06-1992 Udlånt til Foreningen for Flyvende Museumsfly.
  • 19-04-1996 Malet i originale SAS farver som “Arv Viking” i anledning af SAS 50 års jubilæum.
  • 28-08-1996 Ny nr. 2 motor. Flyet havde på dette tidspunkt fløjet omkring 21000 timer.
  • Forår 1998: Den originale VIP bemaling som i Flyvevåbnet anno 1966 genindført. Ny nr. 1 motor.
  • Forår 2001: Motor nr. 43-144458 ankom retur fra hovedrenovering i USA.
  • 2004: 60 års fødselsdag og stadig flyvedygtig bl.a. med deltagelse i 60 årsdagen for Operation Market Garden.
  • Efterår 2007: Flyvestation Værløse lukker og OY-BPB flytter til Roskilde Lufthavn.
  • Juli 2008: Motor nr. CP364299 monteret som ny nr. 2 motor.
  • Oktober 2008: Nyindkøbt motor nr. CP359676 ankom fra USA.
  • 2014: 70 års fødselsdag. Deltager i fejring af 70 års dagen for D-Day ved formationsflyvning fra England til Normadiets kyst.
  • Efterår 2015: Motor nr. CP359676 monteret som ny nr. 1 motor.
  • Sommer 2016: Motor 1 udskiftet med nyindkøbt motor nr. CP364409.
  • 15-11-2018 Overtaget af Foreningen for Flyvende Museumsfly.
  • 2019: 75 års fødselsdag. Deltager i fejring af 75 års dagen for D-Day ved formationsflyvning fra England til Normadiets kyst.
  • 11-08-2020 Overtaget af DC-3 Vennerne.

Opdateret 22.08.2023