Besøg på PanzerMuseum East
Udskiftning af motor #1
ITW GSE i Odense
Tur til Flying Legends i Duxford
Lauritzen terminalen og SAS museet
Besøg på PanzerMuseum East 26. september 2015
På denne flotte solskinsdag gik turen til Slagelse-egnen, hvor man finder danmarks største privatejede samling af militære køretøjer. Foruden de 3 store haller med den store samling, kan man nyde den ca. 17 ha store naturpark, der er anlagt i granplantagen. Vi fik en over 2 timer lang rundvisning guidet af en meget entusiastisk og historisk velfunderet guide.
PanzerMuseum East har fokus på Koldkrigstidens panserstyrker i østblokken. I årene efter WWII blev der udviklet et utal af specialiserede pansrede køretøjer, og det er bl.a. disse, som museet presenterer. Samlingen på over 50 køretøjer spænder fra motorcykler over lastbiler til kampvogne og bæltekøretøjer. Derudover er der uniformer, våben og motorer samt passagerflyet Bac 1-11, der er indrettet til biograf. Læs mere om Koldkrigstiden og museets samling på panzermuseumeast.dk
Udskiftning af motor #1
I august 2015 blev det desværre nødvendigt, at tage beslutningen om at udskifte venstre motor i “utide”. Der var ellers stadig en del timer tilbage i den, og derudover er det noget, man ville planlægge at gøre udenfor flyvesæsonen.
I perioden 20 .august – 02. november blev der lagt mange, mange flere timer i opgaven, end nogen kunne forestille sig, da det endnu var sommer. Stor, stor tak til alle de 13-14 teknikere, der har udført det store og tidskrævende arbejde.
Nedenfor kan ses lidt af “slagets gang”.
Status den 15. september
Propel og Dome er demonteret (nødvendigt for at få motoren ned).
Motor 1 er demonteret og står på gulvet ved siden af den nye motor; klar til overførsel af motorfundament – dette kan dog først startes, når nye “gummiklodser” mv. er ankommet.
Oliekøleren er demonteret og renset.
Olietank er demonteret og renset.
Karburator og alle komponenter bag på motor er demonteret.
Ny karburator samt nødvendige komponenter er ordret og forventes leveret om en god uges tid, hvorefter arbejdet kan fortsætte med fornyet styrke.
De fleste nye hydraulikslanger er leveret tillige med nye tændrør.
Status den 07. oktober
Den nye motor #1 blev løftet på plads og pryder nu flyet.
Endnu er der dog et stykke vej at gå – men mon ikke motor og propel snurrer lystigt i løbet af et par uger.
Status den 16. oktober
Propellen er monteret.
Alle slanger og “træk” er monteret.
Karburatoren er gennemskyllet og “står nu i blød”.
Alle cylindre er omhyggeligt afkonserveret og de bageste tændrør er monteret.
Status den 21. oktober
OY-BPB blev trukket udenfor, og motoren blev startet op.
Status den 02. november
“Mission completed”. Motoren er konserveret for vinteren.
Gave fra firmaet ITW GSE i Odense
Den 03.09.2015 fik DC-3 Vennerne og FFFM overdraget en meget flot gave af firmaet ITW GSE ApS i Odense, nemlig en ny AXA 1400 Ground Power Unit. Peter Lunøe, Hans Henning Fischer og John Mau fik som repræsentanter for FFFM overdraget GPU’en i Københavns Lufthavn af Odense-firmaets direktør Henrik Olsson (nr. 2 fra venstre).
Tak for den flotte gave fra ITW GSE
Tur til Flying Legends i Duxford 09-13 juli 2015
Så lykkedes det endelig. Vi har i flere år talt om at tage til det store flyshow i Duxford i England. Vi kom flyvende til England, desværre ikke i vores DC-3, men med et stærkt forsinket Norwegian fly. Derfor ankom vi til North Hampton Marriott Hotel tæt på midnat, hvor personalet stod klar med det helt store aftensmåltid til os. Svenske CAB Resor havde arrangeret turen, og gruppen bestod af 22 fra DC-3 Vennerne og 27 flyinteresserede svenskere.
Fredag kørte vi med bus til RAF Museum Cosford. Et flot museum der har ca. 75 fly samt lige så mange andre effekter udstillet. Consolidated PBY-6A Catalina, reg.nr. L-866, cn 2063 står i sin originale bemaling, som da den fløj i det danske flyvevåben. Per Søndergaard-Andersen har fløjet med den, og han stod til rådighed ved flyet med historier og detaljer.
Lørdag gik turen til Newark Air Museum. Endnu et stort museum med ca. 80 fly samt motorer, flyeffekter og tableauer. Der var endda mulighed for at komme ind i flere af flyene, når man spurgte de frivillige guider, der beredvilligt viste frem og fortalte om flyene.
Se mere på www.rafmuseum.org.uk/midlands
Se mere på www.newarkairmuseum.org
Søndag var så dagen for den store oplevelse på Flying Legends i Duxford. Og det var i sandhed en oplevelse ud over det sædvanlige. Den ene formation afløste den anden, i et veltilrettelagt show med et meget stort antal “legender”.
Der er meget at se i de store hangarer, der indeholder ca. 170 fly samt utallige andre effekter der relaterer til fly og WWII. Det er her Imperial War Museum (beliggende i London) har sin flysamling, og man finder American Air Museum, Aircraft Restoration Company, The Fighter Collection, The Old Flying Machine Company og meget meget mere.
Se mere om samlinger og museer på Duxford
www.iwm.org.uk
www.americanairmuseum.com
www.aircraftrestorationcompany.com
fighter-collection.com
Se det store fotogalleri fra flyshowet på www.flyinglegends.com
På vej til lufthavnen mandag gik turen forbi Shuttleworth Collection. Museet har primært fokus på tiden før WWII, og har en samling på 51 fly, 24 køretøjer og 15 motorcykler – alt usædvanligt flot restaureret. Motorer og diverse smådele er også rigt representeret.
Se mere på www.shuttleworth.org
Foruden alle flyoplevelserne bød turen på et smut til Birmingham og et besøg i Stamford, hvor der var byfest. Masser af hyggeligt samvær med andre “flynørder” samt rig mulighed for at smage diverse Lager’s og Bitter’s.
Besøg i Vilhelm Lauritzen terminalen og SAS Flyvehistorisk Samling 21. februar 2015
50 medlemmer var på et spændende besøg i den berømte Vilhelm Lauritzen terminal i Københavns Lufthavn og SAS museet. 25 hvert sted med bytte midt i arrangementet. Der var rundvisning i terminalen og tårnet samt filmforedrag om flytningen af hele bygningen i 1999. SAS museet bød også på film samt velvillig besvarelse af alle mulige spørgsmål.
VL terminalen, der er opført i 1939, har fået flere priser og er i dag fredet. Da Københavns Lufthavn skulle udvides lå den i vejen, og natten mellem den 18. og 19. september 1999 blev den 110 m lange, tre etager høje og 2.600 tons tunge bygning flyttet godt to kilometer væk. Til at afstive bygningen brugte man en 175 tons tung stålkonstruktion, som var monteret på computerstyrede vognenheder med i alt 744 drejelige hjul og et utal af hydrauliske donkrafte. En helt unik opgave, der ikke før var udført i Danmark.
Se vido om flytningen på YouTube https://www.youtube.com/watch?v=mgu5EQIIU0g
SAS museet, der lever en ret annonym tilværelse, drives af SAS Flyvehistorisk Forening. Det er en lille underafdeling af det officielle SAS museum, der ligger i Gardermoen i Norge. Museet viser SAS’s historie med alle mulige små og store effekter. Et sjovt museum hvor man kan mindes ruteflyvningens barndom.
SAS museet i Kastrup www.sasflyvehistoriskforening.dk
SAS museet i Gardermoen www.sasmuseet.net
Opdateret 19.10.2043