Små historier 2022

Gillelejegruppens Videncenter 40-45
DC-3 Airport Tour
Testkørsel med den renoverede motor
Den renoverede motor monteres
Filmoptagelse på Danmarks Tekniske Museum

Besøg hos Gillelejegruppens Videncenter 40-45 den 17.09.2022

Vi har været på det spændende museum flere gange før, og der er altid stor tilslutning til besøgene.

Henrik Mortensen fortalte først om sin familie i Tyskland før krigen og senere om de utrolig mange ting i samlingen. Vi fik del i mange personlige billeder, rejsepas m.m. og fortællingen om familiens flytning fra Sønderjylland til Sjælland.

Se flere fotos her

Rundvisningen var meget spændende og autentisk – garneret med stor viden om detaljer og interessante historier.

Her var alt fra de tyske officerers toiletpapir, der naturligvis var i en langt bedre kvalitet end de meniges, til amfetaminampuller i feltrationerne til soldaterne.

Kombinationen i udstillingen af Messerschmitt Bf 110, feltkanoner, kampvogne, operations-stue, våben, de helt små detaljer som skudhullet i Renaultskiltet på et fransk bygget bæltekøretøj og utroligt meget andet, fik 5 timer til at flyve afsted på Videncentret.

I en behagelig pause fik vi serveret lækkert smørrebrød, tysk øl og snaps – stadig meget autentisk – og snakken gik iblandt DC-3 Vennerne.

DC-3 Airport Tour 28.08.2022

Vores kære OY-BPB har i lang tid været parkeret i Hangar 144. For uvedkommende er adgang til CPH meget begrænset, da området nærmest er som en fæstning. Man kan imidlertid komme på en guidet rundtur med Airport Tours, hvor man kan komme ind og få en unik oplevelse på området. Der køres rundt på lufthavnens område helt tæt på flyene, og der er besøg på brandøvelsespladsen, fragtområdet og garagerne med nogle af de helt store køretøjer.

DC-3 Vennerne havde arrangeret  en Special Airport Tour, der eksklusivt sluttede ved Hangar 144. Her fik deltagerne mulighed for et hjerteligt gensyn med ”Den gamle dame”, der stolt tronede i den gamle hangar.

Se flere fotos her

Vores formand Per Søndergaard og teknisk direktør Jørgen Skouborg bød velkommen. Der var mulighed for at købe souvenirs, få slukket tørsten og få lidt snacks til maven, mens synet af OY-BPB kunne nydes.

Der var naturligvis adgang til cockpittet og stilladset rundt om motoren, der kunne studeres helt tæt på. Vores teknikere, der netop havde afsluttet et stort eftersyn på flyet, var også til stede og besvarede spørgsmål fra gæsterne. Man fik en god snak omkring de udstillede metalspåner fra motoren efter de 4 testkørsler og meget meget andet.

Også besætningen fra Airport Tours var begejstret. De vidste ikke hvilken skat Hangar 144 gemmer, da portene normalt er lukket, når de kommer forbi.

Tilmeldingerne til turen oversteg langt maks-deltagerantallet, så der blev gennemført endnu en tur den 25.09.2022.

Testkørsel med den renoverede motor 05.08.2022

Det var en stor dag den 05. august 2022 – Vi nåede en milepæl.

Efter en meget lang ventetid på af få vores motor repareret, fået gennemført eftersyn af OY-BPB og monteret den hjemvendte motor #1, kom vi til dagen hvor den skulle testes.

Der er lagt et kolossalt arbejde af vores mekanikere i HG 144 for at komme så langt.

Se flere fotos her

Den renoverede motor monteres

Det store arbejde med at genmontere de udvendige dele, som karburator, starter, generator og meget andet var afsluttet. Nu skulle den nye motor igen finde sin rette plads på Den Gamle Dame.

Den 21. april valgte Alex Rudbech, Hans Peter Nielsen og Svend Strøm Hangar 144 fremfor at nyde den flotte forårssol, der gavmildt skinnede over Danmark.

Se flere fotos her

Den 900 kg tunge motor blev omhyggeligt løftet op og boltet fast. Herefter blev udstødningsrørerne monteret og det hele sikret med tråd, så intet kunne løsne sig igen. Hydraulik- og brændstofslanger havde passeret 10-året for udskiftning, og forventes snarest leveret fra Tyskland, før motor #1 kan testes.

Filmoptagelse på Danmarks Tekniske Museum 04.01.2022

Tekst og video: Michael Jensen, Henrik Hoppe, og Hans Peter Nielsen.

Hvad var det nu der gik galt med vores nye motor? Det har DC-3 Vennerne’s lille mediegruppe forsøgt at få et svar på. Det var nærliggende at spørge vores Grand Old Man, mekaniker på vores DC-3, Hans Peter Nielsen, om han ville hjælpe.

Danmarks Teknisk Museum i Helsingør har en DC-3 og en motor; Pratt & Whitney Twin Wasp R1830-92 udstillet – mage til vores. Motoren er ovenikøbet udstillet adskilt i sektioner, så man virkelig kan komme tæt på mekanikken, der leverer de 1200 hestekræfter.

Se flere fotos her

Så vi besluttede at besøge museet i Helsingør.

Men corona-virussen havde slået hårdt til. Kulturelle institutioner og museer var lukket ned for publikum, så det så sort ud med besøget. Men vi gjorde et forsøg alligevel. Vi kontaktede Signe Tillisch, kommunikationschef på Danmarks Teknisk museum, og fremlagde vores ønske. Vi blev mødt med stor venlighed og forståelse fra museet. Det kunne godt lade sig gøre, og vi fandt en dato i januar.

Vi kom ind og havde hele museet for os selv til video og fotooptagelser. Coronarestriktioner kan i nogle få tilfælde være en fordel…

Hvis I selv skulle få lyst til at se nærmere på vores søsterfly Svend Viking, motoren og alle de andre spændende ting, kan et besøg i Helsingør anbefales.

Opdateret 31.10.2024